اموزش فارکس صفر تا صد

اموزش فارکس صفر تا صد

نوشته های مرتبط

اموزش فارکس صفر تا صد

احتمالاً شما هم با اصطلاح “فارکس” آشنا هستید و افرادی را می‌شناسید که ادعا می‌کنند با سرمایه‌گذاری در این بازار، سود قابل توجهی به دست می‌آورند. فارکس (Forex) مخفف عبارت Foreign exchange market یا بازار تبادل ارزهای خارجی است. در این بازار، فرآیند تبدیل یک ارز به ارز دیگر انجام می‌شود. در فارکس، افراد به عنوان معامله‌گران فعالیت می‌کنند و به جای سرمایه‌گذاری، معاملات را انجام می‌دهند.

اگر شما یک مبتدی هستید و قصد ورود به بازار فارکس را دارید، ابتدا باید وقت و تلاش خود را در یادگیری اصول و تکنیک‌های فارکس صرف کنید. در این مسیر یادگیری، ما در این مقاله به شما آموزش فارکس صفر تا صد را ارائه می‌دهیم.

فارکس چیست؟

بازار مبادله ارز، که به طور عمومی به عنوان “فارکس” یا “FX” شناخته می‌شود، بزرگترین بازار مالی جهان است. این بازار یک بازار جهانی و بدون مرکزیت است، به این معنی که هیچ مرکز فیزیکی خاصی در نقاط مختلف جهان برای انجام تبادلات وجود ندارد. در این بازار، واحدهای پولی کشورهای مختلف به صورت مستقیم و غیرمستقیم مبادله می‌شوند. نرخ تبدیل ارز در این بازار به طور مداوم در حال تغییر است، به همین دلیل بازاری پویا و پیوسته است.

تنها یک درصد کوچکی از تبادلات ارزی در “اقتصاد واقعی”، مانند تجارت بین‌المللی و صنعت گردشگری (مانند تبدیل ارز در فروشگاه‌ها و فرودگاه‌ها) رخ می‌دهد. در عوض، بیشتر تبادلات ارز در بازار جهانی ارز به منظور مقاصد سرمایه‌گذاری و نوسانات قیمت انجام می‌شود.

معامله‌گران ارز (که به عنوان نوسانگیران ارز نیز شناخته می‌شوند) به خرید ارز با امید به فروش آن در آینده با قیمت بالاتر می‌پردازند.

با توجه به حجم روزانه 6.6 تریلیون دلاری بازار ارز، به نظر می‌رسد چنین بازاری حجم معاملات عظیمی دارد در مقایسه با حجم روزانه بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) که در حدود 200 میلیارد دلار است. بنابراین، بازار فارکس از نظر حجم معاملات یک بازار غول‌پیکر است.

در نظر داشته باشید که توجه به این مقایسه میتواند مفید باشد. با توجه به این ابعاد، بهتر است بازار فارکس را با بازار بورس تهران مقایسه نکنیم. حجم معاملات روزانه در بورس تهران حدود نیم میلیارد دلار است.

بیایید با استفاده از تصویر هیولاها، ابعاد این موضوع را بهتر درک کنیم…

ایا فارکس برای شما مناسب است:

بازار فارکس، به عنوان بزرگترین بازار مالی جهان از نظر حجم معاملات دلاری، جذابیت بسیاری دارد. در واقع، حجم معاملات روزانه فارکس در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۷.۵ تریلیون دلار رسیده است. اما چرا این بازار به این اندازه مورد علاقه قرار می‌گیرد؟

یکی از دلایل اصلی افزایش محبوبیت بازار فارکس، قابل دسترسی آسان آن است. امروزه، با استفاده از پلتفرم‌های آنلاین، هر کسی در هر نقطه‌ای از جهان می‌تواند با سرمایه کم وارد بازار فارکس شده و از طریق آن درآمد کسب کند.

به عبارت دیگر، حتی شما هم می‌توانید با یادگیری روش‌های معامله در فارکس (که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد)، به راحتی و در کمترین زمان، اولین معامله خود را در این بازار انجام دهید. با این حال، قبل از این کار، باید به یک نکته مهم دیگر توجه کنید: آیا بازار فارکس مکان مناسبی برای شماست؟

بر اساس آماری که قانون‌گذاران بریتانیایی در سال ۲۰۱۶ منتشر کردند، بیش از ۸۲ درصد معامله‌گران خرد در بازارهای مالی ضرر می‌کنند. باید به خاطر داشت که معامله‌گری در بازار فارکس یک بازی مجموع-صفر است؛ به عبارت دیگر، تا زمانی که یک گروه از معامله‌گران سود نکنند، گروه دیگری سود کسب نخواهد کرد.

بنابراین، قبل از اینکه به آموزش فارکس بپردازید، باید بدانید اموزش صفر تا صد فارکس در شیراز را در این مقاله برایتان صحبت خواهیم کرد.

جفت ارز چیست؟

در بازار فارکس، تمام معاملات به صورت “جفت ارز” صورت می‌گیرد، به این معنی که برای معامله شما نیاز است یک ارز را بفروشید و ارز دیگری را دریافت کنید.

جفت ارزهای مهمی که در بازار فارکس معامله می‌شوند شامل یورو/دلار (EUR/USD)، پوند/دلار (GBP/USD) و دلار/ین ژاپن (USD/JPY) هستند.

همانطور که مشاهده می‌کنید، جفت ارزها با استفاده از حروف اختصاری نمایش داده می‌شوند و با علامت “/” از یکدیگر جدا می‌شوند. ارزی که در سمت چپ نمایش داده می‌شود، ارز پایه است و ارزی که در سمت راست آن قرار دارد، ارز مقابل نامیده می‌شود. به علاوه، اگر نمودار جفت ارز مانند EUR/USD را باز کنید و مشاهده کنید که قیمت در حال افزایش است، این نشانگر ارزش یورو در مقایسه با دلار در حال افزایش است.

در بازار فارکس، جفت ارزها به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

1. جفت ارزهای اصلی (Major): این جفت ارزها شامل زوج‌هایی است که یک طرف آن‌ها دلار آمریکا و طرف دیگر آن‌ها ارز یکی از کشورهای توسعه‌یافته است. جفت ارزهای اصلی، جفت‌هایی مهم در بازار فارکس هستند. به عنوان مثال، EUR/USD (یورو/دلار آمریکا) و USD/JPY (دلار آمریکا/ین ژاپن).

2. جفت ارزهای فرعی (Minor): این جفت ارزها شامل زوج‌هایی است که هر دو طرف آن‌ها مربوط به ارز کشورهای توسعه‌یافته است و دلار آمریکا در ترکیب آن‌ها حضور ندارد. این جفت ارزها به عنوان جفت ارزهای فرعی شناخته می‌شوند. به عنوان مثال، EUR/GBP (یورو/پوند انگلیس) و AUD/NZD (دلار استرالیا/دلار نیوزیلند).

3. جفت ارزهای غیرعادی (Exotic): این جفت ارزها شامل زوج‌هایی است که ترکیبی از ارزهای کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای در حال توسعه هستند. جفت ارزهای غیرعادی به عنوان جفت ارزهای کمتر معامله شده در بازار فارکس شناخته می‌شوند. به عنوان مثال، USD/TRY (دلار آمریکا/لیر ترکیه) و USD/ZAR (دلار آمریکا/رند آفریقای جنوبی).

پیپ چیست؟

اصطلاح پیپ در بازار فارکس به طور معمول برای اندازه‌گیری سود و ضرر و نمایش تغییرات قیمت در یک جفت ارز استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در صورتی که در جفت ارز EUR/USD یک معامله خرید را با قیمت ۱.۱۲۰۰ باز کنید و قیمت این جفت ارز به ۱.۱۲۵۰ برسد، به طور واقعی شما ۵۰ پیپ سود کسب کرده‌اید.

همانطور که مشاهده می‌کنید، برای نمایش قیمت بیشتر جفت ارزها از ۴ رقم اعشار استفاده می‌شود. پیپ نیز در واقع چهارمین رقم اعشار در قیمت یک جفت ارز است که در سمت راست اعشار قرار دارد. با این حال، برخی استثناها وجود دارد. به عنوان مثال، برای نمایش جفت ارز USD/JPY عموماً از دو رقم اعشار استفاده می‌شود که در این صورت یک پیپ با ۰.۰۱ معادل است. در حالی که برای سایر جفت ارزها، یک پیپ با ۰.۰۰۰۱ برابر است.

لات و میکرو لات چیست؟

مفهوم “لات” (Lot) در بازار فارکس، به عنوان واحدی استفاده می‌شود که برای اندازه‌گیری حجم تراکنش‌های انجام شده در هر معامله استفاده می‌شود. در واقع، جفت ارزهای فارکس معمولاً براساس اندازه‌های خاصی معامله می‌شوند که به آنها لات می‌گویند. می‌توان لات را به عنوان تعداد واحدهای ارزی که شما خرید یا فروش می‌کنید، در نظر گرفت.

برای بهتر درک کردن مفهوم لات، می‌توان آن را به طور مشابهی با یک شانه تخم‌مرغ تصور کرد که درون آن معمولاً ۳۰ تخم‌مرغ وجود دارد. وقتی به سوپرمارکت می‌روید، معمولاً یک شانه تخم‌مرغ خریداری می‌کنید. به همین ترتیب، اندازه هر لات در فارکس ۱۰۰ هزار واحد از ارز مورد نظر است. در این مثال، لات همان شانه تخم‌مرغ و ۱۰۰ هزار واحد ارز نیز تخم‌مرغ‌های درون آن است.

اما مسئله‌ای که در اینجا مطرح می‌شود، این است که هر فرد قادر به خرید یک شانه تخم‌مرغ نیست و ممکن است تنها ۱۰ تخم‌مرغ بخرد. در بازار فارکس نیز، بسیاری از معامله‌گران سرمایه کافی برای خرید یک لات کامل را ندارند. در این صورت، چه اتفاقی می‌افتد؟ به این سوال پاسخ داده می‌شود که هر لات به عنوان یک لات استاندارد شناخته می‌شود که شامل ۱۰۰ هزار واحد ارز است، اما واحدهای کوچکتری مثل “میکرو لات” (Micro Lot) نیز وجود دارند. هر میکرو لات فارکس، تنها ۱،۰۰۰ واحد از ارز مورد نظر را در خود دارد و برای کسانی مناسب است که می‌خواهند با حجم کمتری معامله کنند.

علاوه بر این، واحدهای دیگری مانند “مینی لات” (Mini Lot) و “نانو لات” (Nano Lot) نیز وجود دارند که به ترتیب شامل ۱۰،۰۰۰ و ۱۰۰ واحد از ارز مورد نظر هستند.

"اموزش

حد سود و ضرر چیست؟

وقتی شما در بازار فارکس معامله می‌کنید، باید به مدیریت معاملات خود نیز توجه کنید. اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است تمام سرمایه خود را از دست دهید. برای این منظور، دو اصطلاح به نام “حد سود” و “حد ضرر” وجود دارند که برای مدیریت معاملات استفاده می‌شوند.

حد سود به قیمتی اطلاق می‌شود که شما به عنوان معامله‌گر، تصمیم می‌گیرید معامله خود را با سود در آن قیمت بسته کنید. با قرار دادن حد سود، در صورتی که قیمت ارز بعداً کاهش یابد، سود شما حفظ می‌شود.

البته قرار دادن حد سود ممکن است سود شما را محدود کند و شما از افزایش بیشتر قیمت بهره‌برداری نکنید، اما راه‌حل‌هایی برای این مشکل وجود دارد. به عنوان مثال، می‌توانید از روش حد سود پله‌ای استفاده کنید و در چندین قیمت مختلف بخشی از معامله را با سود ببندید.

گاهی اوقات قیمت جفت ارز مورد معامله برخلاف پیش‌بینی حرکت می‌کند و معامله شما به ضرر می‌انجامد. در این صورت، برای کاهش ریسک می‌توانید یک سطح “حد ضرر” تعیین کنید. اگر قیمت جفت ارز به آن سطح برسد، معامله با ضرر بسته می‌شود. با انجام این کار، جلوی ضررهای بیشتر گرفته شده می‌گیرید و فرصت برای انجام معاملات آینده حفظ می‌شود.

تعیین حد سود و حد ضرر معامله از طریق انواع مختلف سفارش‌ها در بروکر انجام می‌شود. در بخش بعدی، انواع این سفارش‌ها را معرفی خواهیم کرد.

اسکالپ چیست؟

تریدرها در بازارهای مالی با استفاده از استراتژی‌های متفاوتی فعالیت می‌کنند. برخی از آن‌ها سفارشی را ثبت کرده و معاملات خود را برای چند ساعت یا چند روز باز نگه می‌دارند. از سوی دیگر، تریدرهایی وجود دارند که با انجام معاملات زیاد، به صورت کوتاه مدت و با کسب سود کم از هر معامله، به نتیجه مناسبی می‌رسند. این افراد که به آن‌ها اسکالپر معروف هستند، در زمان تحلیل و بررسی نمودار قیمت، از تایم‌فریم‌های بسیار کوچک مانند یک دقیقه استفاده می‌کنند.

انواع نمودار فارکس:

در بازار فارکس، انواع مختلفی از نمودارها وجود دارند که به شما در بررسی وضعیت فنی کمک می‌کنند. هر تحلیلگر با توجه به نیاز و استفاده شخصی خود و ابزارهای تحلیلی، یک نوع خاص از نمودار را انتخاب می‌کند.

تعداد بی‌شماری از نمودارهای فارکس وجود دارند و نمونه‌های زیادی از آن‌ها وجود دارند. با این حال، نمودارهای کندلی، میله‌ای و خطی تقریباً در تمام پلتفرم‌ها وجود دارند و بیشترین کاربرد را در میان تحلیلگران و تریدرها دارند.

"اموزش

1.نمودار شمعی:

نمودارهای کندلی، که به آن‌ها نیز نمودار شمعی می‌گویند، از شمع‌هایی با طول بدنه و سایه‌های مختلف تشکیل شده‌اند.

به عنوان مثال، اگر تایم‌فریم یک ساعته را انتخاب کنید، هر کندل نمایانگر تغییرات قیمت در یک ساعت است. اگر کندل سبز باشد، این نشانگر آن است که قیمت در زمان بسته شدن کندل بالاتر از قیمت در زمان باز شدن آن بوده است. به طرف مقابل، اگر قیمت در زمان باز شدن کندل بیشتر از قیمت در زمان بستن کندل باشد، بدنه کندل به رنگ قرمز خواهد بود. همچنین، بیشترین و کمترین نوسانات قیمت در طول زمان در شکل سایه‌ها در بخش بالا و پایین بدنه کندل نمایان می‌شود.

2.نمودار میله ای:

نمودارهای میله‌ای نیز شباهت زیادی به نمودارهای کندلی دارند. در این نمودارها، یک بدنه وجود دارد که معمولاً با یک خط افقی در بالا و پایین آن، که قیمت باز و بسته شدن میله را نشان می‌دهد، تشکیل می‌شود. سپس، پس از خط افقی، سایه یا شادو شکل می‌گیرد که بیشترین نوسانات مثبت و منفی میله را در زمان تشکیل نشان می‌دهد.

در این نمودارها نیز، با توجه به تایم‌فریم انتخابی، هر میله نشان‌دهنده نوسانات قیمت در همان بازه زمانی است. به عنوان مثال، اگر تایم‌فریم 4 ساعته را در یک نمودار میله‌ای تنظیم کنیم، هر میله نمایانگر نوسانات قیمت در 4 ساعت خواهد بود.

3.نمودار خطی:

نمودارهای خطی در مقابل دو نوع قبلی، تمرکز کمتری بر جزئیات و نوسانات قیمتی دارند و تنها قیمت باز و بسته شدن هر نقطه در نمودار اهمیت دارد، نه تحرکات قیمتی در آن بازه زمانی.

این نوع نمودار برای افرادی که به روند کلی قیمت بدون جزئیات نیاز دارند، کاربردی است. با این حال، اگر می‌خواهید به صورت دقیق تحلیل داشته باشید، باید از ابزارهای تحلیلی و نمودارهای کندلی استفاده کنید.

سخن پایان:

بازار فارکس یک بازار جذاب است که با آشنایی کامل می‌توانید زندگی خود را بهبود بخشید. فکر کنید، تنها با یک رایانه و اتصال اینترنت، می‌توانید به بزرگترین بابازار مالی جهان متصل شوید و با انجام معاملات، درآمد دلاری کسب کنید.

درآمد دلاری در وضعیت اقتصادی امروز بسیار مهم است و می‌تواند شما را به سطح بالاتری از دیگران برساند. در مقاله امروز  مراحل ورود به بازار فارکس را به شما آموزش داده‌ایم و بررسی کرده‌ایم که برای موفقیت در این بازار نیاز به چه عواملی دارید.

حالا نوبت شماست که با ادامه یادگیری و بازی در حساب آزمایشی، تجربه خود را افزایش دهید و در آینده با سرمایه واقعی وارد بازار فارکس شوید. به یاد داشته باشید که سودهای این بازار همیشه تضمین شده نیستند و هر زمان که احساس کنید مهارت و دانش لازم را پیدا کرده‌اید، می‌توانید حساب واقعی خود را با یکی از بروکرها ایجاد کنید و با انجام معاملات متنوع، به درآمد مداوم و قابل توجهی دست یابید.

  • 09902032869
  • finance.academi1@gmail.com
  • شیراز – زرهی- نبش کوچه 2 باهنر شمالی -ساختمان طاحونه -طبقه دوم -واحد 4

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *